Nowy zespół edukacyjno – terapeutyczny

w Zespole Szkół im. Jana Pawła II.

 Za nami pierwszy semestr nauki, nadszedł czas pierwszych podsumowań…

 W Zespole Szkół im. Jana Pawła II od września 2015 roku działa zespół edukacyjno – terapeutyczny na poziomie klas I-III szkoły podstawowej dla uczniów z autyzmem. Praca w zespole wymaga, dodatkowych kwalifikacji, dlatego zajęcia obowiązkowe prowadzą nauczyciele, którzy zostali przeszkoleni w Gdańskim Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka z zakresu terapii behawioralnej. W bieżącym roku szkolnym kolejne dwie osoby uzyskają uprawnienia do pracy z uczniami ze sprzężonymi niepełno sprawnościami w tym z autyzmem.

 Zaburzenia funkcjonowania u takich uczniów manifestują się trudnościami w kontaktach społecznych, komunikacji z innymi oraz brakiem elastyczności myślenia i zachowania. Występują różnego rodzaju stereotypowe uporczywe i powtarzalne zachowania. Uczniowie inaczej postrzegają świat, co oznacza, że ich zmysły wykazują się nadwrażliwością lub odwrotnie sprawiają wrażenie nieobecnych. Często zaskakują swoimi umiejętnościami, które nigdy wcześniej nie zostały ujawnione.

 Naszym zadaniem, jako nauczycieli jest przede wszystkim zobaczenie świata z perspektywy naszych uczniów i wykorzystanie tego do nauki ich funkcjonowania. Nie ma takich samych uczniów z autyzmem, trudno ich włożyć w jeden schemat, dlatego z każdym z nich jest realizowany osobny program i uczony jest on osobnych umiejętności. Na początku naszej drogi z uczniem głównie obserwujemy ich zachowania i badamy na podstawie wywiadu i obserwacji, co sprawia im przyjemność. Wykorzystywane jest to, jako pozytywne wzmocnienie. Nauczyciele wykorzystują elementy terapii behawioralnej, jednak zanim przechodzą do realizacji podstawy programowej pomagają uczniowi w nawiązywaniu świadomego kontaktu wzrokowego, siedzenia w ławce oraz uczą podstawowych cech naśladownictwa, są to kluczowe umiejętności do wejścia w kolejny etap nauki. Nie wszystkie zachowania u dzieci z autyzmem są intuicyjne, dlatego mówimy o nauce umiejętności. Wymaga ona rozpisania na składniki i nauki każdego składnika osobno. Jest to podstawą wspomnianej wcześniej terapii behawioralnej.

 Uczeń z autyzmem, jak każdy uczeń powinien czuć się w swojej klasie i szkole bezpiecznie. Relacje z nauczycielami, plan dnia powinny być jasne, przewidywalne i akceptowane przez uczniów. W naszej szkole uczniowie mają swoje pomieszczenie, swoje miejsca, wspólnie ustalany jest z nimi plan dnia, który rozpisany i akceptowany wisi w miejscu widocznym dla uczniów. Dzięki temu chłopcy mogą kontrolować, na jakim etapie zajęć są, wiedzą kiedy będzie przerwa, śniadanie i kolejne aktywności. Ze względu na nadwrażliwość słuchową jednego z uczniów w czasie przerwy chłopcy pozostają w klasie pod opieką nauczyciela. Nie znaczy to jednak, że są odizolowani od społeczności szkolnej. Klasa uczestniczyła w minionym semestrze w wycieczkach szkolnych do Zielonej Farmy w Żelimusze, w pokazie sokolnictwa w Nadleśnictwie, w wyjeździe do Teatru Dramatycznego w Koszalinie na spektakl „Calineczka”, byli w kręgielni w Karlinie. Mikołaj i Daniel uczestniczą aktywnie w imprezach i uroczystościach szkolnych, integrują się z rówieśnikami z równoległych klas i zespołów edukacyjno – terapeutycznych. Do sukcesów terapeutycznych należy występ na forum szkoły jednego z uczniów podczas Jubileuszu 23- lecia placówki. W klasie uczniowie korzystają z pomocy opiekunki, dzięki jej pomocy zajęcia przebiegają sprawnie, a chłopcy mają wsparcie podczas wykonywania podstawowych czynności samoobsługowych.

 Oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych uczniowie uczestniczą także w terapiach: korekcja wad wymowy, alternatywne sposoby komunikacji, terapia polisensoryczna, muzykoterapia, korekcja wad postawy, Metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne. Raz w miesiącu uczniowie korzystają także z dogoterapii.

 Zapytaliśmy rodziców o opinię na temat funkcjonowania zespołu. Czy dostrzegają postępy w zachowaniu swoich dzieci i czy powstanie zespołu przeznaczonego tylko dla dzieci z autyzmem korzystnie wpłynęło na funkcjonowanie dzieci.

 Opinie i punkt widzenia, jakie otrzymaliśmy od rodziców przedstawiamy w całości:

„Jestem rodzicem jednego z dzieci uczęszczających do Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Białogardzie. Jak każdy rodzic dziecka, szczególnie niepełnosprawnego intelektualnie chciałabym jak największej ilości terapii dla swojego dziecka. Co daje dla mojego dziecka utworzenie zespołu edukacyjno – terapeutycznego dla autystyków? Dużo. Klasa usytuowana jest w miejscu odległym od głównego holu, gdzie nie dociera gwar i zgiełk obecny w czasie przerw. Jest to bardzo istotne przy nadwrażliwości słuchowej mojego syna. Nie ma buntu przy wychodzeniu do szkoły. Praca jeden na jeden jest bardzo owocna, zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Można by rzec, że taka forma nauki izoluje dziecko, jednak to mylne skojarzenie. Mój syn ma wiele okazji do integracji z rówieśnikami, organizowane są różnego rodzaju imprezy szkolne, wycieczki, do kina i kościoła. Dziecko korzysta z różnych terapii dostępnych w szkole. Podsumowując szkoła stara się spełnić oczekiwania rodziców dzieci autystycznych.”

„Utworzenie klasy autystycznej daje szanse lepszego funkcjonowania mojego syna w społeczeństwie. Jest to nauka dostosowana do poziomu intelektualnego mojego dziecka. Poprzez stosowanie elementów terapii behawioralnej u syna nastąpiła znaczna poprawa funkcjonowania, Daniel chętnie uczęszcza do szkoły na zajęcia. Dzięki doświadczonym nauczycielom, głównie wychowawczyni klasy, Daniel ma szansę na postępy w nauce oraz samoobsłudze. Jako mama jestem bardzo zadowolona, ponieważ mogę liczyć na wsparcie i pomoc doświadczonych nauczycieli.”